Persberichten

Open Vld Leuven: Stijgend aantal elektrische wagens vraagt om meer laadpalen

Het tijdperk van elektrische auto’s staat voor de (garage)deur!

Niet alleen eigenaars van bedrijfswagens zullen overschakelen naar elektrische wagens, maar ook meer en meer particulieren maken de overstap naar een elektrisch voertuig dankzij een grotere keuze bij de autofabrikanten. Die stijgende vraag gaat dan ook hand in hand met de vraag naar extra laadpalen. Oppositiepartij Open Vld Leuven vraagt daarom naar de plannen van de stad i.v.m. de laadpaleninfrastructuur in Leuven.

 We kunnen elektrisch rijden natuurlijk alleen maar aanmoedigen. Maar daarom zullen er in de toekomst veel meer laadpalen nodig zijn”, aldus Open Vld-gemeenteraadslid Alexandra Roumans. “Niet elke verplaatsing kan met het openbaar vervoer, fiets of te voet gebeuren. De elektrische wagen kan dan een prima alternatief zijn, maar dan moeten er natuurlijk genoeg laadpalen zijn.”

Bart Somers gaf alvast de aanzet door versneld een paar maatregelen uit te voeren. Maar er zal meer nodig zijn. “Vooral in dichtbevolkte gebieden zoals steden zullen er veel extra laadpalen nodig zijn”, zo zegt gemeenteraadslid Lien Degol. “Dat is niet alleen het geval voor mensen die wonen in een appartement, maar ook voor zij die wonen in rijhuizen. Niet iedereen heeft een garage en veel bewoners zijn genoodzaakt hun auto’s te parkeren en op te laden op straat.”

Daarom vraagt Open Vld Leuven een dynamische aanpak voor de uitbreiding van het aantal laadpalen. Er moet niet gekozen worden om pas laadpalen te zetten als er aanvraag is, maar er moet proactief gepland worden. De partij stelde daarom reeds op de verschillende commissies de vraag naar een concreet plan van aanpak (zoals bijvoorbeeld bij het her-aanleggen van straten nu al rekening te houden met de verwachte nood aan laadpalen).

Op dit moment zijn er succesvolle projecten lopende in Londen, waarbij de laadpalen zijn verwerkt in de lantaarnpalen. Dit vermijdt kabels over de grond en maakt efficiënt gebruik van reeds bestaande architectuur. Ideaal voor de straten in de woonwijken buiten het centrum. Voor het centrum zijn er ook oplossingen te vinden. Zo stelt de Nederlandse firma Streetplug ondergrondse laadpunten voor. Deze zijn mooi ingewerkt in de stoep en de bestrating. Ideaal voor de historische binnenstad en geen belemmeringen op het voetpad.

En in Nederland worden in sommige steden in het voetpad kabelgoten aangelegd. Zo kan de burger zijn auto opladen met energie van zijn eigen zonne-panelen. Hij moet enkel zorgen voor een kabel, die dan mooi is weggewerkt in de kabelgoot. Simpel en snel te implementeren.

Dit is opnieuw een kans voor Leuven om haar imago als innovatieve stad te bevestigen”, zo zegt Roumans. “We hopen dan ook dat de stad een (elektrische) versnelling hoger schakelt en plant voor de toekomstige vraag naar laadpalen en onze voorstellen ter harte neemt.”

Open Vld Leuven: vaccinatiecentrum Brabanthal moet officiële reservelijst van QVAX gebruiken.

Gemeenteraadsleden Alexandra Roumans en Lien Degol (Open Vld Leuven) vragen dat het vaccinatiecentrum Brabanthal in Leuven instapt in het systeem QVAX zodat alle Leuvenaars een gelijke kans hebben om snel gevaccineerd te worden.

Vanaf dinsdag 13 april gebruiken 36 vaccinatiecentra in Vlaanderen het onlinesysteem QVAX om je in te schrijven op de reservelijst voor vaccinatie. Dat kende vorige week een stormloop van geïnteresseerde burgers. Roumans & Degol: “Leuven gebruikt een eigen reservelijst, maar het is niet echt duidelijk wie er op deze lijst staat. QVAX volgt de nationaal afgesproken vaccinatiestrategie. Iedereen moet een gelijke kans hebben om snel gevaccineerd te worden.”

Bij QVAX worden de mensen op de reservelijst de dag zelf via sms opgeroepen in dalende leeftijd, zoals voorzien in de vaccinatieplanning, en dus niet op basis van wie zich eerst heeft ingeschreven. Het belangrijkste doel van deze reservelijst is om zoveel mogelijk mensen zo snel mogelijk te vaccineren door geen vaccins verloren te laten gaan. Iedere dag zijn er immers mensen die niet komen opdagen of niet zijn ingegaan op een uitdaging. Duizenden mensen hebben zich vorige week ingeschreven op lijst van QVAX en van zodra het systeem aan snelheid wint kan er nog efficiënter gevaccineerd worden.

Gemeenteraadslid Lien Degol vroeg eerder al op de commissie om meer duidelijkheid over de reservelijst die de Brabanthal gebruikt. De toelichting vanuit de meerderheid was uiterst beperkt. De overschotten in Leuven zouden nu nog te beperkt zijn voor een intensief gebruik van de reservelijst, maar binnenkort komt de algemene bevolking aan de beurt en zal het vaccinatietempo worden opgedreven. Fractieleider Alexandra Roumans: “Daarom is het nu belangrijk om snel in te stappen in het systeem, zodat het goed kan proefdraaien.”

Open Vld Leuven over relanceplan: “Het mag gerust wat meer zijn”

Op vrijdag stelde Stad Leuven haar relanceplan voor de handel & horeca voor. Open Vld Leuven is in eerste instantie blij dat het plan er is, maar mist toch nog enkele zaken, zoals bijvoorbeeld de aanpak rond leegstand.

Het relanceplan dat de stad voorlegde kan op onze steun rekenen en het komt zeker geen dag te vroeg”, zo zegt gemeenteraadslid Alexandra Roumans. “Maar toch missen we nog enkele zaken, zoals bijvoorbeeld de aanpak van leegstand. Dat is echt belangrijk als we Leuven na de crisis opnieuw aantrekkelijk willen maken voor zowel toeristen als Leuvenaars.” Een stad met veel lege panden, is immers een stad zonder beleving en het volstaat niet om een paar pop-up etalages te maken. Al heeft het stadsbestuur al verschillende malen aangeven werk te maken van die leegstand, is het volgens de Leuvense liberalen een gemiste kans om dit ook mee te nemen in het relanceplan.

Vragen bij concrete maatregelen

Daarnaast stelt de oppositiepartij zich ook vragen bij enkele concrete maatregelen in het plan. De horeca zal een opleiding krijgen om op een corona-veilige manier te heropenen, nochtans heeft de Leuvense horeca bij de vorige heropening bewezen dat ze verantwoordelijk zijn en hebben ze alles toen zeer goed georganiseerd. Schepen Johan Geleyns merkte zelf op dat het belangrijk is om de ondernemers ondernemend te laten zijn en hen aan het roer te laten staan. Daarom ziet Open Vld Leuven niet direct nood aan die extra opleidingen.

De klankbordgroep ‘de raad van 100’ is voor de liberalen een goed initiatief dat er al lang moest zijn. “Maar de term ‘klankbord’ lijkt ons meer iets waar je iets kan vertellen, zonder dat je ook daadwerkelijk gehoord wordt”, aldus gemeenteraadslid Lien Degol. “Daarom willen we aan het stadsbestuur vragen echt concreet met aan de slag te gaan met wat er hier wordt besproken zodat beleid specifieker op de noden van onze handel & horeca kan worden afgestemd.”

Ten slotte stelt Open Vld zich vragen bij de samenwerking met Graydon en Proximus om een beter beeld te krijgen van de handel in Leuven. Steven Vermoere, bestuurslid bij Open Vld & lid van het centrummanagement, vindt dit niet echt een nieuwe ondersteuning. “De beslissing van samenwerking werd in het centrummanagement 2 jaar geleden al genomen, dus vóór de corona crisis. Dit is gewoon de voortzetting van het huidige beleid en kan mijns inziens dus niet gezien worden als een extra steun aan de handel.”

Constructief meedenken 

Ondanks de vele vragen waarmee de oppositiepartij blijft zitten, wenst ze zich wel constructief op te stellen: “We kijken ernaar uit om in de komende weken meer details over het plan te krijgen. Eén ding is zeker: we willen allemaal vooruit en daarom zullen we constructief blijven meewerken om zo Leuven en haar handelaars zo goed mogelijk uit de crisis te laten herrijzen!”, aldus Roumans.

Deze website gebruikt cookies. Accept om verder te gaan!