Persberichten

Leuven ontvangt 345.000 euro voor stadsvernieuwingsproject

Elk jaar in december maakt minister van Stedenbeleid Bart Somers bekend welke stadsvernieuwingsprojecten geselecteerd zijn voor subsidies. Het gaat zowel om projectsubsidies als thematische stadsvernieuwingssubsidies. In totaal wordt net geen 9 miljoen euro besteed aan 7 projecten. Leuven behoort dit jaar tot de geselecteerden.

Pas sinds drie jaar krijgen thematische stadsvernieuwingsprojecten ondersteuning van Vlaanderen. Dit geeft steden de kans om projecten op te zetten rond een thema waarop zij vandaag nog geen afdoende antwoord hebben. Minister Somers koos als thema voor 2020 ‘data-gedreven digitalisering en transformatie’. Bart Somers: “De coronacrisis heeft het belang van digitalisering op scherp gesteld. Deze Vlaamse regering investeert dan ook massaal in digitale oplossingen voor maatschappelijke en economische uitdagingen. Als steden klaar willen zijn voor de toekomst, dan moeten ze durven innoveren en out-of-the box denken. Leuven heeft dat goed begrepen.”

“In september is onze stad nog door de Europese Commissie gekozen tot Europese Hoofdstad van de Innovatie 2020, en dat was duidelijk heel terecht. Met dit nieuwe project dat nu ook erkenning en ondersteuning krijgt uit Vlaanderen, zet Leuven zich opnieuw in de kijker als een stad die digitalisering omarmt”, aldus Open Vld gemeenteraadslid Lien Degol.

Leuven wil met dit project in kaart brengen welke lokale bedrijvigheid precies nodig is in de stad en de omliggende regio om een gezonde mix van hoog-, midden- en laaggeschoolde werkgelegenheid te verzekeren. Met behulp van een tool die continu wordt aangepast, helpt de stad bovendien met de ruimtelijke ordening: weinig hinderlijke bedrijven geïntegreerd in de stad, grootschalige en meer hinderlijke bedrijven op bedrijventerreinen. Voor dit project investeert Vlaanderen 345.000 euro in Leuven.

Eén van de voorbeelden aangehaald in het project betreft het gebied Parkveld in Heverlee dat aansluit bij de ambachtelijke zone en het researchpark. “Dat is geen onomstreden gebied”, aldus Open Vld gemeenteraadslid Alexandra Roumans. “Naast de invulling voor lokale bedrijven heeft Parkveld ook een zekere natuurwaarde en een functie als open ruimte die niet mag miskend worden. Via de tool die de stad door deze Vlaamse ondersteuning kan lanceren, kan dit allemaal perfect in kaart worden gebracht om zo tot de juiste beslissing te komen. Want meten is weten”, besluit Roumans.

Open Vld Leuven vraagt extra aandacht voor mensen met een beperking

Vandaag (3 december) is het internationale dag voor mensen met een beperking. Er leven ongeveer een miljard mensen met een beperking, soms klein, soms alles verstorend. Soms aangeboren, soms door een stom ongeval en soms door een zware ziekte veroorzaakt. Open Vld Leuven wil hier vandaag even extra bij stilstaan, net omdat stilstaan nog te vaak een reden is waarom mensen met een beperking te weinig kunnen deelnemen aan de samenleving.

Mobiliteit is in heel veel grote steden, waaronder Leuven, nog te vaak een probleem. “Het nemen van het openbaar vervoer is vaak een calvarietocht. Stoepen zijn, of in een slechte staat of dienen als fietsparking, waardoor er geen doorkomen aan is”, zo zegt bestuurslid van Open Vld Leuven Tom Goossens.

Ook worden nog te vaak worden de regels voor Universeel Design niet gerespecteerd (dat zijn de regels die ervoor zorgen dat het ook voor mensen met een beperking makkelijk is om zich te verplaatsten). Met onze fractie zullen we er blijven over waken dat alle nieuwe projecten qua gebouwen maar ook in de openbare ruimte voldoen aan dit concept”, zo zegt gemeenteraadslid voor Open Vld Lien Degol. “Wanneer je naar de stad komt, moeten gebouwen, stoepen en pleinen gewoon toegankelijk zijn voor iedereen. Een vanzelfsprekendheid zou je denken, maar in realiteit is dit vaak niet het geval. Dit is dan ook de reden waarom we hier als fractie blijven op hameren”, zo vult gemeenteraadslid Alexandra Roumans aan.

Daarnaast kan aandacht voor deze principes de stad ook wat geld besparen. “Door reeds vanaf het begin deze principes toe te passen, blijft de financiële impact beperkt en worden hoge kosten voor aanpassingen vermeden”, aldus Tom Goossens.

Als partij willen we ervoor zorgen dat mensen met een beperking, die het vaak al moeilijk genoeg hebben, ook kunnen genieten van onze prachtige stad zonder zich zorgen te maken hoe/waar ze ergens kunnen geraken.

Innovatie Uber Alles?

Open Vld Leuven hekelt reacties stadsbestuur op komst Uber.

Op 25 september werd Leuven verkozen als Europese innovatiehoofdstad. De reactie van het Leuvense stadsbestuur op de komst van het deelrittenplatform Uber naar Leuven getuigt niet van een grote innovatieve spirit, zo concludeert Open Vld Leuven. Ze roepen daarom het stadsbestuur op om met een open geest naar de toekomst te kijken.

Het Amerikaanse technologiebedrijf Uber komt naar Leuven, met hun innovatieve platform kunnen individuen en bedrijven personen vervoeren doorheen de stad, een systeem dat reeds talloze jaren in grootsteden over heel de wereld succesvol blijkt. Dankzij het Vlaamse Taxidecreet wordt de markt vrijgemaakt voor nieuwe spelers op deze markt. ‘Het beschermen van bepaalde sectoren houdt concurrentie en innovatie tegen’, zo klinkt het bij de Leuvense liberalen, die teleurgesteld reageren op de houding van het stadsbestuur.

Het Leuvense stadsbestuur is niet aan zijn proefstuk toe als het gaat om een paar bevoorrechte spelers speciale privileges toe te kennen, er is reeds een beschermingsmechanisme in voege dat bestaande bedrijven beschermt en nieuwe spelers moet buitenhouden. De klassieke argumenten die de stad aanhaalt mogen ook direct op stal, er komen namelijk geen cowboys op de weg. Er is nog steeds een vergunning vereist voor elke individuele chauffeur om zijn rijvaardigheid en dergelijke aan te tonen.

De maatregelen die de stad nu wenst te nemen om de taxisector te steunen zijn dan ook een achterhoedegevecht van de 20e eeuw. Er wordt onder andere gesproken over een kwaliteitslabel, maar ook Uber heeft een rating systeem dat ervoor zorgt dat ritten veilig en betrouwbaar zijn. Open Vld roept dan ook het stadsbestuur op om het geweer van schouder te wisselen en in te zetten op een gelijk en correct speelveld voor alle spelers, oud en nieuw.

“In plaats van deze innovatieve platformen te verwelkomen, trekt het stadsbestuur de protectionistische handrem aan door bepaalde sectoren een hand boven het hoofd te houden. Als een speler een betere en goedkopere dienst kan aanbieden dan worden alle Leuvenaars daar beter van”, aldus gemeenteraadslid Alexandra Roumans.

“De stad moet voor zichzelf de keuze maken aan wiens kant ze staat, die van de burger of die van de taxisector. De klassieke taxisector toont zich zelfverzekerd, de Leuvense inwoner zal zelf wel uitmaken welke speler het best inspeelt op zijn noden.” gaat Roumans verder.

Deze website gebruikt cookies. Accept om verder te gaan!