Persberichten

Actieplan studentenhuisvesting horizon 2030 hoogst noodzakelijk

Leuven bereidt zich volop voor op de meer dan 60.000 studenten die binnenkort weer onze stad doen opleven. Een groot deel daarvan moet op zoek naar een kot en dat bezorgt hen nu al kopzorgen. De studenten zijn niet alleen, ook de druk op de Leuvense woningmarkt is gigantisch. Al meer dan 10 jaar waarschuwt Open Vld Leuven dat alle registers moeten worden opengetrokken om voldoende huisvesting voor studenten te kunnen voorzien, maar buiten enkele onderzoeks- en evaluatiebeloftes lijkt het stil bij het stadsbestuur. Open Vld roept op om een visie 2030 te ontwikkelen en daaraan het vergunningenbeleid aan te passen.

De krantentitels slaan volop alarm, wie nu nog een kot wil vinden in Leuven is er aan voor de moeite. Een trend die we al jaren zagen aankomen, eerst door langere studietrajecten en ondertussen door een groeiend aantal jongeren. Open Vld Leuven geeft al meer dan 10 jaar in haar programma aan dat de stad heel duidelijk de hefbomen die ze heeft moet benutten. “Deze keer komen heel veel elementen samen waar we al lang voor waarschuwen”, geeft gemeenteraadslid Alexandra Roumans aan. “Een langer studietraject en een stijgend aantal jongeren op studentenleeftijd zorgt voor een ware schaarste op de kotenmarkt. Dit duwt dan ook nog eens op de gewone woningmarkt, waardoor het onaantrekkelijk wordt om woningen met studentenkoten terug beschikbaar te maken voor de reguliere markt. Gevolg van al deze elementen, moeilijk te vinden dure koten en een woningmarkt met stilaan hallucinante prijzen.”

De afgelopen 10 jaar riep Open Vld al op om plaats voor studentendorpen te voorzien op de campussen buiten het centrum, zodat het stijgend aantal studenten kon opgevangen worden. Alexandra Roumans; “Wij vragen de stad om zo snel mogelijk een evaluatie van de markt te maken en hiermee een visienota 2030 op te stellen met enkele concrete voorstellen onder meer voor een sterke bijsturing van het vergunningenbeleid. De demografische cijfers zijn duidelijk; tegen 2030 komen er 18% meer 18-jarigen. Onze fantastische universiteit trekt ook meer en meer internationale studenten aan. Het is nu of nooit om actie te ondernemen!” Gemeenteraadslid Lien Degol vult nog aan; “Het is ook heel belangrijk dat stad Leuven in harmonie samenleeft met haar studenten. Concreet vragen we ook om te bekijken welke mogelijkheden er zijn om gemixte projecten op te starten, waar reguliere woningen, sociale woningen en studentenhuisvesting kan gecombineerd worden. Voor al deze woonvormen is er een grote schaarste. Heel belangrijk is ook om oog te hebben voor een goeie inplanting van deze projecten. Laat ons ook lessen trekken uit het verleden en zorg dat de gebouwen makkelijk aanpasbaar zijn aan de evoluties van het moment.”.

Concreet vraag Open Vld Leuven dat het stadsbestuur uiterlijk op de gemeenteraad van januari 2022 met een visienota 2030 komt en een herziening van haar vergunningenbeleid voor woningen ter goedkeuring voorlegt om de nood aan al dan niet tijdelijke woningen voor iedereen in te kunnen vullen. Vergeet niet dat onze grondwet expliciet het recht op een behoorlijke huisvesting vermeldt, het is aan de stad om hierin haar deel te doen.

Open Vld Leuven: Stijgend aantal elektrische wagens vraagt om meer laadpalen

Het tijdperk van elektrische auto’s staat voor de (garage)deur!

Niet alleen eigenaars van bedrijfswagens zullen overschakelen naar elektrische wagens, maar ook meer en meer particulieren maken de overstap naar een elektrisch voertuig dankzij een grotere keuze bij de autofabrikanten. Die stijgende vraag gaat dan ook hand in hand met de vraag naar extra laadpalen. Oppositiepartij Open Vld Leuven vraagt daarom naar de plannen van de stad i.v.m. de laadpaleninfrastructuur in Leuven.

 We kunnen elektrisch rijden natuurlijk alleen maar aanmoedigen. Maar daarom zullen er in de toekomst veel meer laadpalen nodig zijn”, aldus Open Vld-gemeenteraadslid Alexandra Roumans. “Niet elke verplaatsing kan met het openbaar vervoer, fiets of te voet gebeuren. De elektrische wagen kan dan een prima alternatief zijn, maar dan moeten er natuurlijk genoeg laadpalen zijn.”

Bart Somers gaf alvast de aanzet door versneld een paar maatregelen uit te voeren. Maar er zal meer nodig zijn. “Vooral in dichtbevolkte gebieden zoals steden zullen er veel extra laadpalen nodig zijn”, zo zegt gemeenteraadslid Lien Degol. “Dat is niet alleen het geval voor mensen die wonen in een appartement, maar ook voor zij die wonen in rijhuizen. Niet iedereen heeft een garage en veel bewoners zijn genoodzaakt hun auto’s te parkeren en op te laden op straat.”

Daarom vraagt Open Vld Leuven een dynamische aanpak voor de uitbreiding van het aantal laadpalen. Er moet niet gekozen worden om pas laadpalen te zetten als er aanvraag is, maar er moet proactief gepland worden. De partij stelde daarom reeds op de verschillende commissies de vraag naar een concreet plan van aanpak (zoals bijvoorbeeld bij het her-aanleggen van straten nu al rekening te houden met de verwachte nood aan laadpalen).

Op dit moment zijn er succesvolle projecten lopende in Londen, waarbij de laadpalen zijn verwerkt in de lantaarnpalen. Dit vermijdt kabels over de grond en maakt efficiënt gebruik van reeds bestaande architectuur. Ideaal voor de straten in de woonwijken buiten het centrum. Voor het centrum zijn er ook oplossingen te vinden. Zo stelt de Nederlandse firma Streetplug ondergrondse laadpunten voor. Deze zijn mooi ingewerkt in de stoep en de bestrating. Ideaal voor de historische binnenstad en geen belemmeringen op het voetpad.

En in Nederland worden in sommige steden in het voetpad kabelgoten aangelegd. Zo kan de burger zijn auto opladen met energie van zijn eigen zonne-panelen. Hij moet enkel zorgen voor een kabel, die dan mooi is weggewerkt in de kabelgoot. Simpel en snel te implementeren.

Dit is opnieuw een kans voor Leuven om haar imago als innovatieve stad te bevestigen”, zo zegt Roumans. “We hopen dan ook dat de stad een (elektrische) versnelling hoger schakelt en plant voor de toekomstige vraag naar laadpalen en onze voorstellen ter harte neemt.”

Open Vld Leuven: vaccinatiecentrum Brabanthal moet officiële reservelijst van QVAX gebruiken.

Gemeenteraadsleden Alexandra Roumans en Lien Degol (Open Vld Leuven) vragen dat het vaccinatiecentrum Brabanthal in Leuven instapt in het systeem QVAX zodat alle Leuvenaars een gelijke kans hebben om snel gevaccineerd te worden.

Vanaf dinsdag 13 april gebruiken 36 vaccinatiecentra in Vlaanderen het onlinesysteem QVAX om je in te schrijven op de reservelijst voor vaccinatie. Dat kende vorige week een stormloop van geïnteresseerde burgers. Roumans & Degol: “Leuven gebruikt een eigen reservelijst, maar het is niet echt duidelijk wie er op deze lijst staat. QVAX volgt de nationaal afgesproken vaccinatiestrategie. Iedereen moet een gelijke kans hebben om snel gevaccineerd te worden.”

Bij QVAX worden de mensen op de reservelijst de dag zelf via sms opgeroepen in dalende leeftijd, zoals voorzien in de vaccinatieplanning, en dus niet op basis van wie zich eerst heeft ingeschreven. Het belangrijkste doel van deze reservelijst is om zoveel mogelijk mensen zo snel mogelijk te vaccineren door geen vaccins verloren te laten gaan. Iedere dag zijn er immers mensen die niet komen opdagen of niet zijn ingegaan op een uitdaging. Duizenden mensen hebben zich vorige week ingeschreven op lijst van QVAX en van zodra het systeem aan snelheid wint kan er nog efficiënter gevaccineerd worden.

Gemeenteraadslid Lien Degol vroeg eerder al op de commissie om meer duidelijkheid over de reservelijst die de Brabanthal gebruikt. De toelichting vanuit de meerderheid was uiterst beperkt. De overschotten in Leuven zouden nu nog te beperkt zijn voor een intensief gebruik van de reservelijst, maar binnenkort komt de algemene bevolking aan de beurt en zal het vaccinatietempo worden opgedreven. Fractieleider Alexandra Roumans: “Daarom is het nu belangrijk om snel in te stappen in het systeem, zodat het goed kan proefdraaien.”

Deze website gebruikt cookies. Accept om verder te gaan!