Open Vld Leuven: Stijgend aantal elektrische wagens vraagt om meer laadpalen

Het tijdperk van elektrische auto’s staat voor de (garage)deur!

Niet alleen eigenaars van bedrijfswagens zullen overschakelen naar elektrische wagens, maar ook meer en meer particulieren maken de overstap naar een elektrisch voertuig dankzij een grotere keuze bij de autofabrikanten. Die stijgende vraag gaat dan ook hand in hand met de vraag naar extra laadpalen. Oppositiepartij Open Vld Leuven vraagt daarom naar de plannen van de stad i.v.m. de laadpaleninfrastructuur in Leuven.

 We kunnen elektrisch rijden natuurlijk alleen maar aanmoedigen. Maar daarom zullen er in de toekomst veel meer laadpalen nodig zijn”, aldus Open Vld-gemeenteraadslid Alexandra Roumans. “Niet elke verplaatsing kan met het openbaar vervoer, fiets of te voet gebeuren. De elektrische wagen kan dan een prima alternatief zijn, maar dan moeten er natuurlijk genoeg laadpalen zijn.”

Bart Somers gaf alvast de aanzet door versneld een paar maatregelen uit te voeren. Maar er zal meer nodig zijn. “Vooral in dichtbevolkte gebieden zoals steden zullen er veel extra laadpalen nodig zijn”, zo zegt gemeenteraadslid Lien Degol. “Dat is niet alleen het geval voor mensen die wonen in een appartement, maar ook voor zij die wonen in rijhuizen. Niet iedereen heeft een garage en veel bewoners zijn genoodzaakt hun auto’s te parkeren en op te laden op straat.”

Daarom vraagt Open Vld Leuven een dynamische aanpak voor de uitbreiding van het aantal laadpalen. Er moet niet gekozen worden om pas laadpalen te zetten als er aanvraag is, maar er moet proactief gepland worden. De partij stelde daarom reeds op de verschillende commissies de vraag naar een concreet plan van aanpak (zoals bijvoorbeeld bij het her-aanleggen van straten nu al rekening te houden met de verwachte nood aan laadpalen).

Op dit moment zijn er succesvolle projecten lopende in Londen, waarbij de laadpalen zijn verwerkt in de lantaarnpalen. Dit vermijdt kabels over de grond en maakt efficiënt gebruik van reeds bestaande architectuur. Ideaal voor de straten in de woonwijken buiten het centrum. Voor het centrum zijn er ook oplossingen te vinden. Zo stelt de Nederlandse firma Streetplug ondergrondse laadpunten voor. Deze zijn mooi ingewerkt in de stoep en de bestrating. Ideaal voor de historische binnenstad en geen belemmeringen op het voetpad.

En in Nederland worden in sommige steden in het voetpad kabelgoten aangelegd. Zo kan de burger zijn auto opladen met energie van zijn eigen zonne-panelen. Hij moet enkel zorgen voor een kabel, die dan mooi is weggewerkt in de kabelgoot. Simpel en snel te implementeren.

Dit is opnieuw een kans voor Leuven om haar imago als innovatieve stad te bevestigen”, zo zegt Roumans. “We hopen dan ook dat de stad een (elektrische) versnelling hoger schakelt en plant voor de toekomstige vraag naar laadpalen en onze voorstellen ter harte neemt.”