De zomeranimatie in Leuven (Beleuvenissen, Hapje-Tapje, M-idzomer, Marktrock…) is divers, maar mist ‘power’ en zou beter kunnen scoren als de diverse krachten worden gebundeld en het geheel via een duidelijke eenvormige communicatie wordt gepromoot. Leuven kan een uitstekend merk zijn, maar het marketingbeleid is veel te beperkt.

Onze stad moet zich duidelijker positioneren binnen het Vlaamse en internationale stedenlandschap. Vanuit deze positionering kunnen we afbakenen welk imago we willen uitdragen en hoe wij dit via events ondersteunen.

Momenteel wordt er maar wat georganiseerd zonder dat dit kadert in een algemene visie. Elke schepen heeft wel wat lekkers in de aanbieding.

Een divers zomeraanbod is nodig, maar qua events moeten wij ons tevens presenteren als een creatieve kwaliteitsstad, met een aanbod dat op het lijf en de maat van deze stad is geschreven. Kwaliteit betekent niet dat wij ons moeten focussen op een beperkt nichepubliek, dat op afgelegen plaatsen in de stad geniet van kleinschalige spektakels, waar de synergieën met andere actoren en ik denk dan speciaal aan de horeca ver zoek zijn

In onze zoektocht naar vernieuwing en originaliteit mogen wij evenwel niet het kind met het badwater weggooien.

Er zijn momenteel heel wat activiteiten in de zomer die sterke merken zijn, die staan als een huis, meestal omwille van hun lange en gedegen traditie.

Ik neem maar één voorbeeld, de Beleuvenissen zijn een succesverhaal, qua concept moet dit zeker blijven, maar je moet er wel aan schaven o.a. qua programmatie. Je moet muziekgenres brengen die de mainstream overstijgen en die je terug doen hunkeren omwille van het muzikale avontuur dat ze je bieden. Schakel nieuwe doelgroepen in zoals kids en ouders, geef jong aanstormend Leuvens talent een podium…

Wat ons verbaast is dat men alles tracht te comprimeren tot een vijftal weken en dat de Leuvenaar – en dat blijft toch de grootste doelgroep – zich bijna de tong op de boezem moet lopen om alles mee te pikken.

Het prestigieuze Leuven in Scène, ontstaan als vervolg op de Luister van Leuven en de Bierfeesten (de moeder van alle openluchtactiviteiten, eerste editie in 1956), heeft steeds zijn stek gehad tijdens het Pinksterweekend. Dit evenement zou nu fungeren als opener van de ‘nieuwe’ Leuvense zomer. We vrezen dat dit evenement aan slagkracht en uitstraling zal verliezen.

In de zomer van Leuven moet men vooral focussen op Leuvens organisatorisch en artistiek talent, onze stad bulkt ervan.

Door commerciële organisaties aan te trekken, van buiten onze stad, die weliswaar inspelen op de brede smaak van het publiek zonder te streven naar originaliteit, missen we de Leuvense ziel en authenticiteit wat ons jarenlang zo aantrekkelijk en sterk heeft gemaakt.