Aan de ene kant: de prachtige Sint-Pieterskerk. Aan de andere kant: het stadhuis, dé parel van de Brabantse gotiek. En binnenkort, naast al dat moois, het ‘Tafel Rond’ – een luxehotel en klasserestaurant dat de grandeur van de Grote Markt nog meer zal benadrukken. En tussenin? Elke zeven minuten een lijnbus. Elke dag rijden 100 bussen over de Grote Markt, en dat is Open VLD een doorn in het oog – zowel wat betreft veiligheid, als qua uitstraling voor één van de toeristische trekpleisters van de stad.

Daarom pleiten we ervoor om het plein helemaal busvrij te maken. De op handen zijnde opening van Het Tafel Rond en het feit dat deze locatie recent beschermd werd als stadsgezicht zijn daartoe perfecte gelegenheden om De Lijn te overtuigen dat de Grote Markt niet langer het domein van het openbaar vervoer is, maar wel van de toerist, de genietende Leuvenaar en de spelende kinderen” stelt Nico Vidal, ondervoorzitter van Open Vld Leuven.

Een alternatieve route vinden voor de vele bussen is niet zo moeilijk, dat heeft de grote wegverzakking in de Naamsestraat midden maart van dit jaar bewezen. Het verdwijnen van het busverkeer op de Grote Markt, zou ook meer ademruimte geven aan de Bondgenotenlaan en het Rector De Somerplein, in de volksmond ook wel de ‘busautostrade’ van Leuven genoemd.
Zonder bussen, kunnen de terrassen van de cafés uitgebreid worden. En een aangepast lichtconcept maakt ook ’s avonds het plein stemmig en aantrekkelijk voor bezoekers. En waarom geen speelzone rond de grote moeraseik – een dansende fontein, bijvoorbeeld?

Kortom, er zijn oneindig veel mogelijkheden om van de Grote Markt een nog grotere aantrekkingspool te maken dan dat ze vandaag al is. Uiteraard moet er rekening gehouden worden met de jaarlijkse evenementen die op het plein plaatsvinden, zoals het bloemtapijt en de planting van de Meiboom.
“En geef toe, je huwelijksfoto is toch ook een pak mooier zonder passerende bus op de achtergrond?” besluit Vidal.