Met ongeveer 35.000 reizigers per werkdag is Leuven het zesde drukste station van het land. Alleen Brussel (3x) Gent en nipt Antwerpen moeten we laten voorgaan. Het station  is zo de voornaamste toegangspoort tot onze stad. Grote werken hebben de stationsomgeving drastisch veranderd. Het oude station werd op een schitterende wijze gerestaureerd. De sierlijke overkapping van Samyn en Partners lijkt het station wel vleugels te geven. Bijna de perfecte omgeving, zou men denken, om bezoekers fier te ontvangen of om vol verwondering  rond te kijken als je op de trein wacht.

De kers op de taart ontbreekt!

De adoratie blijft evenwel  uit,  het mangelt aan onderhoud en zeker het onderhoud van de overkapping stelt teleur! De finesse is er niet! Moeilijk te begrijpen dat men zoveel investeert en dan blijkbaar niet het geld meer heeft om wat een pronkstuk zou kunnen zijn fatsoenlijk te onderhouden. Heeft de NMBS dan niet meer trots? Is dit typisch Belgisch, iets niet echt afmaken? Bekijk   de horizontale glasplaten die bevestigd zijn aan de palen die de dakconstructie  schragen, een smeerboel, je kunt er  nauwelijks door kijken. Op diverse plaatsen is in de overkapping  de verlichting verdwenen en gapen er lege gaten.  Aan  het laatste spoor is na een brand  het glas in de luifel  nog steeds niet vervangen… En wie kan ons vertellen hoe  het mogelijk is, dat  na  tien jaar, aan spoor één nog altijd een ‘voorlopige’ constructie staat in hout en plastieken golfplaten…?

Wordt de toegang via spoor één naar de oude onderdoorgang eindelijk gefatsoeneerd? Nu lijkt het wel een stukje industriële archeologie dat via afvoerpijpen contact zoekt met de nieuwe constructie. Zal de omzwachteling van het seinhuis door de fietsspiraal soelaas brengen? Ook op perron twee heb je twee afgeknotte metalen palen, uit een ander tijdperk, die daar staan te niksen. Trouwens  waarom wordt de oude tunnel, waar de roltrappen het regelmatig laten afweten, niet wat minder mistroostig gemaakt en aangepast aan de vernieuwde stijl van het station.

Ondanks de recente poetsbeurt aan de uitgang van de grote onderdoorgang richting Martelarenplein, oogt het er helemaal niet net en fris. Bekijk de trap richting busstation maar eens: vuil en vol kauwgom!

Tot slot: het busstation en het hoofdgebouw van De Lijn Vlaams-Brabant staan er nauwelijks 15 jaar en ze verliezen reeds hun glans! De metalen pilaren zijn aan het roesten!

We denken dat Leuven  beter verdient en we hopen dat het college en bij uitbreiding ook de Leuvense parlementairen zullen blijven aandringen bij de NMBS en de betrokken minister om het onderhoud van het station te intensifiëren.

Ook De Lijn moet worden aangesproken.

Luc Ponsaerts

Gemeenteraadslid Open Vld

21/03/2016