Leuven heeft een reputatie hoog te houden wat betreft het organiseren van zomerse outdoor evenementen.   Nostalgisch terugkijken naar wat ooit is geweest helpt ons geen meter vooruit. Verzanden in geërodeerde concepten bevordert het jonge, innovatieve karakter van onze stad niet en het succesvolle overboord gooien zou getuigen van een misplaatste veranderingsdrang.
We keken dan ook met grote belangstelling uit hoe de vernieuwde zomer van Leuven zou worden ingevuld en hoe men de globale communicatie zou versterken.

Het onder één noemer, één parasol brengen van diverse initiatieven resulteerde in Het Groot Verlof dat zou moeten staan voor het familiale vakantiegevoel in een gezellige stad waar steeds iets te beleven valt.

Het moet worden gezegd dat men, dankzij het prachtige weer en de niet onverdienstelijke programmatie, daar gedeeltelijk is in geslaagd. Maar Het Groot Verlof bleek vooral een kort verlof. Startend op vrijdag 10 juli was op 2 augustus de pret reeds voorbij. Met M-idzomer, de Beleuvenissen en Hapje-Tapje was het laatste weekend wel bijzonder druk.
Voor augustus, de tweede verlofmaand, bleef er niets of weinig over. Zeker als je rekening houdt dat Marktrock, een tweedaags evenement op één plein, een eigen koers vaart.

Laat ons stellen dat de stadsdiensten en Leuvenement VZW bijna het onmogelijke hebben gedaan om met beperktere middelen (er werd flink gesnoeid in het budget) toch nog een aanvaardbare programmatie samen te stellen.
Men kan zich de vraag stellen of het wel verstandig is om zo ingrijpend te besparen op deze animatie die voor heel wat dynamiek zorgt in het zomers Leuven.
Door deze besparingen dreigt o.a. het gereputeerde tweejaarlijkse straattheaterfestival Leuven in Scène te verdwijnen. Juist dit evenement, op de maat van Leuven gesneden, kreeg steeds grote media aandacht en was uitstekend om Leuven te positioneren.
De uitstraling buiten de regio en de respons in de nationale media hebben we bij Het Groot Verlof volledig gemist. Niets op TV, niets in tijdschriften of bijlagen van weekendkranten…! Is de hipness van Leuven niet groot genoeg om er nog iets over te schrijven?   Is de vernieuwende inspiratie weg, is het allemaal teveel mainstream geworden, is het oude wijn in nieuwe zakken, wil men een wirwar aan initiatieven bundelen zonder dat er een echte lijn in zit…?
Zomeranimatie dient voornamelijk om de Leuvenaar en de bezoeker te behagen, om de horeca-uitbaters een duwtje in de rug te geven, maar het moet ook een manier zijn om als stad sterk en origineel uit de hoek te komen, om de belevingswaarde en het imago van Leuven te versterken.   Als oppositie willen wij in ieder geval creatief meedenken hoe het beter kan, want Leuven heeft inderdaad een reputatie te verdedigen! Er is nog veel werk aan Het Groot Verlof!