De Schrijnmakersstraat is een wat ondergewaardeerde verbinding tussen
de Mechelsestraat en de Vaartstraat. Qua architectonisch erfgoed is er heel wat te beleven en ook op commercieel vlak profileert de straat zich steeds meer. Zeker sinds Dagelijkse Kost er wordt ingeblikt in het prachtige pand, De Dry Coppen.

Maar het is ook de straat met de wat rare doodlopende poort, als
overblijfsel van het Drieuxcollege.

Dit college, vergelijkbaar met het Luxemburg- en het Villerscollege in de
Vaartstraat, werd grotendeels verwoest in WO I. Enkel de poort aan de Schrijnmakersstraat en de bogenrij van de gelijkvloerse verdieping van de middenvleugel stonden nog overeind. De bogenrij op Toscaanse zuilen werd verplaatst naar de binnentuin tussen de voormalige Vicus Artium (vroegere stadsbibliotheek), het Sint-Ivocollege en het Stedelijk Museum Vander Kelen-Mertens. De locatie waarheen het vredegerecht, de handelskamer en de academie na de Eerste Wereldoorlog waren verhuisd (activiteiten die voorheen in het Drieuxcollege plaatsgrepen).

Sindsdien rest op de oorspronkelijke locatie van het Drieuxcollege enkel
nog de poort in de Schrijnmakersstraat.

Tijdens de vorige gemeenteraad werd het dossier rond de restauratie van
de poort in de Schrijnmakersstraat goedgekeurd, iets wat we uiteraard
toejuichen.

Maar wat met de bogenrij die verdween toen het museum M werd
gebouwd?

We herinneren ons nog levendig het tuintje met de wat verzonken
waterpartij, met in het midden het kubistische beeld ‘De menselijke
krachtinspanning’ (1937) van Oscar Declerck. Beeld dat op krachtige en
intense manier de wederopstanding van Leuven moest symboliseren!
Bestaan deze overblijfselen van het Drieuxcollege nog of vervoegen
ze ergens in een stoffig magazijn ‘Le Jardin Imaginaire’ van Daniël Buren.

Trouwens hoe is het met onze vriend Sylvain Van de Weyer, eminent lid
van het Voorlopig Bewind, die in Leuven telkens maar een voorlopige
plaats kreeg?

Heeft Leuven nog een aantal verborgen of verkommerde ‘schatten,
relicten’? We zouden het graag weten!

We vinden het spijtig dat de huidige meerderheid weinig aandacht
heeft besteed aan kunst en/of beelden in de publieke ruimte
Bij het aantreden van deze meerderheid had men nochtans steile ambities en zou de stad opgesmukt worden met hedendaagse kunst.
Eénmaal is men daar met verve in geslaagd, maar met dank aan de
K.U.Leuven.
Op een 23 meter hoge naald prijkt tegenover de universiteitsbibliotheek een reusachtige juweelkever, tegen de wolken geprikt.